FOTO: ANASTASIA ATANASOSKA

BALENA

Ai observat vreodată că oamenii nu pot să rămână indiferenți? Ce specie extraordinară.
NOMINALIZARE la Premiile 𝐔𝐍𝐈𝐓𝐄𝐑 𝟐𝟎𝟐𝟒, categoria 𝐂𝐞𝐥 𝐦𝐚𝐢 𝐛𝐮𝐧 𝐚𝐜𝐭𝐨𝐫 𝐢̂𝐧 𝐫𝐨𝐥 𝐩𝐫𝐢𝐧𝐜𝐢𝐩𝐚𝐥
de Samuel D. Hunter
Sala Mare
2h (fără pauză)
14+
Data premierei: 2023
Preț bilet: 59,40 lei

Charlie nu a mai ieșit din casă de ani de zile. Nici măcar să întâmpine curierii care îi livrează mâncarea. Charlie este foarte bolnav. S-ar putea ca aceasta să fie ultima săptămână din viața lui.

Spectacolul Balena ne transformă în martorii încercării unui om însingurat de a se împăca cu propriile alegeri și, mai ales, de a câștiga iertarea celor pe care îi iubește.

Balena este o poveste despre iubire, dar mai ales despre absența ei. Despre marele gol pe care iubirea îl lasă, atunci când decide să plece, și despre efortul disperat al oamenilor de a umple golul acela cu ceva. Mi-am dorit mult să fac un spectacol la care publicul să aibă sentimentul că privește personajele și povestea lor ca prin gaura cheii. Și, cu ajutorul unei echipe extraordinare de creație, cred că am reușit.” – Andrei Huțuleac, regizorul spectacolului

Regia:
Andrei Huțuleac
Traducerea:
Andrei Huțuleac
Adaptarea:
Corina Moise
Scenografia:
Maria Nicola
Lighting și video design:
Lucian Moga
Foto:
Anastasia Atanoska
Trailer:
Iustin Șurpănelu
Cu:
Sorin Miron, Corina Moise, Cătălina Mihai, Ștefan Radu, Andreea Mateiu

CRONICI

Acțiunea Balenei alunecă lent, dezvăluind personajele și secretele lor unui public ce se lasă prins ca într-o vrajă. Detaliile revelatoare sunt aparent insignifiante și abil împletite într-o poveste complexă despre trădare, abandon, parenting, educație, religie, sexualitate, adolescență, pasiune, mântuire, predare, imagine corporală, supraalimentare, singurătate.”

Alina Mariana Maer pe LiterNet

Charlie este, totuși, un Iona, dar înghițit de sine în sineși. Iar povestea scenică este a ultimei sale săptămâni de viață. Cum există o Carte a Facerii, spectacolul de la Metropolis e Cartea Desfacerii. De-compunerii. De-compoziției. Și, dacă în ultima zi a Genezei, Autorul „s-a odihnit de toate lucrurile sale, pe care le-a făcut și le-a pus în rânduială”, în ultima zi a Desfacerii Subiectul iese din sinele păstos cu bucuria efemeridei. Sau a revelației?

Sigur e că Sorin Miron reușește performanța deosebită de a genera astfel de gânduri prin personajul său și, totodată, senzația de firesc întru grotesc, inevitabil generată de o astfel de maladie.

Doru Mareș artitudini.ro

Balena aduce un mesaj legat de importanța salvării oamenilor de lângă noi. De protecție a aproapelui (și a noastră) de la cădere în prăpastia vinovăției, deznădejdii și sinuciderii lente (prin înfometare/ exces alimentar/ alte forme). 

Spectacolul Teatrului Metropolis ne poate ghida spre propriile adâncuri (are forța și calitatea necesare), într-un parcurs din care să înțelegem rațional, dar mai ales să simțim, că trebuie să ocrotim extrem de fragilele valori esențiale ale vieții.”

Irina Ionescu, LiterNet

Balena vine cu înțelepciunea că adevărul, acceptarea și iubirea ne eliberează. […]

Balena nu e doar un text foarte bun sau un spectacol reușit. E un exercițiu de meditație asupra condiției umane, asupra «balenei» din care fiecare avem de evadat. Dincolo de balenă, e iubirea. Pe care ți-o dorești, care EȘTI în adâncul tău și pe care o meriți.”

Iunona Ioniță, happ.ro

Balena e, într-un fel, un spectacol necesar astăzi. Avem nevoie să ne confruntăm, în spațiul «safe» al scenei de teatru, cu unele tabuuri puternice și controversate ale zilelor noastre, precum etichetele pe care le punem asupra dramelor unor oameni pe care nu îi înțelegem și nici nu (vrem să) îi cunoaștem, cu subiectul fervorii religioase care frecvent nu ține cont de sensibilitatea și libertatea celor pe care vrea să îi cucerească, de modul în care privim persoanele cu probleme de sănătate «auto-create» (în viziunea noastră), persoanele cu probleme de sănătate mentală, cele a căror identitate sexuală nu este cea majoritară sau cele cu diferite dependențe. Un spectacol mustind de emoții și dileme de viață cât se poate de reale și contemporane, care (cred, sper) lasă publicul cu cel puțin două întrebări deschise, de explorat: cum ne raportăm la umanitatea pe care o vedem și nu o înțelegem, cu care poate nu suntem de acord și care ne detonează  concepția despre lume? Dar la suferința celor pe care îi învinovățim? Și, la urma urmei, în ce constă valoarea unui om care nu pare să aibă valoare?”

Cristina Enescu Aky, Ziarul Metropolis

„Poate un om să salveze alt om? Uneori nu reușim să ne salvăm nici măcar pe noi înșine. Uneori nu mai găsim motivația de a trăi, oricâte lucruri uimitoare ar exista în viața noastră. Oricât am pierde dispărând. Pe oricine am lăsa în urmă să ne plângă, odată dispăruți. Nu prea putem face binele cu forța, nu prea putem salva pe cineva care nu își dorește să fie salvat. Tot ce putem face este să-l ținem de mână până la final. […]

Spectacolul Balena este o experiență cutremurătoare care ridică multe întrebări. Care este scopul credinței? Care este motorul vieții unui om? Care este scopul vieții? Este un spectacol care emoționează prin simplitate și prin sinceritatea cu care prezintă povestea, fără metafore complicate. În ciuda dilemelor pe care le trezește, conflictele sunt clare. Iar încheierea aduce împăcare în sufletul răscolit al spectatorului.”

Andreea Telehoi, Teatrul Azi, nr. 9-10/2023

„Iubirea pe care, dacă ești norocos, o întâlnești o singură dată în viață, iubirea care nu poate fi suplinită de toate celelate iubiri din care se construiește viața, amenințate de prezența și mai ales de lipsa celei dintâi.”

Luciana Antofi lucianantofi.wordpress.com

CONTACT

Casa de bilete
Luni - Duminică, 10.00 - 20.00
Str. Mihai Eminescu nr. 89, sector 2, București
Telefon: 021 210 51 08
office@teatrulmetropolis.ro
Cum ajungi
STB: Stația Piața Spaniei: 79, 86, 133, 135
STB: Stația Teatrul Metropolis: 5
Metrou: Stația Piața Romană
Cu mașina: Str. Mihai Eminescu, nr. 89
Harta - Cum ajung la Teatrul Metropolis